Ciclocross/veldrijden wereldbeker in Benidorm

Vandaag op zondag 21 January kwam Benidorm live op de schermen van heel wat televisietoestellen in Europa en de wereld. Vandaag vond er namelijk de wereldbeker ciclocross of veldrijden plaats. Ik ben geen ciclocross fanaat, maar toch bied ik de lezer graag wat inzichten in dit groots evenement.

Het is het tweede jaar op rij dat dit sportevenement in Benidorm plaats vindt. De laatste jaren zet Benidorm in op een ander soort toerisme om in het laagseizoen een drukkere bezetting te verkrijgen. Geen toerisme dat specifiek komt voor het strand of de bars, maar toeristen die komen omwille van concerten, evenementen (zoals Benidorm Fest eind January), conferenties (zoals de tattoo conferentie), wedstrijden (zoals bv een pokerwedstrijd), en sportevenementen zoals het grootse Taekwondo evenement. Zo past ook de ciclocross perfect in die strategie. De meer dan 15.000 bezoekers aan het evenement slapen in hotels, appartementen, en campings. Ze brengen dus best wat extra geld in het laatje voor de plaatselijke horeca in een maand waarin heel wat minder toeristen komen.

Het was de laatste dagen in Benidorm duidelijk dat er veel meer Vlaamse toeristen waren. De Belgische bars zaten allen vol, amateur wielrenners reden in drommen over de straten, en overal in de winkelstraat hoorde je de Vlaamse tongval - veel meer dan anders. 

Zoals ik al zei, ben ik zelf geen ciclocross liefhebber, maar aangezien we zaterdag in de buurt waren, gingen we uit nieuwsgierigheid toch eens naar het terrein kijken. Tot onze verrassing mag iedereen gratis het evenement terrein op zaterdag en waren alle kraampjes met drank, eten en wielerkledij open. Amateur wielrenners mogen op zaterdag gewoon vrij het hele parkoer over rijden. Veel Spaanse wielertoeristen lieten die kans niet aan zich voorbij gaan. Bijzonder leuk om te zien waren de vele kinderen die met hun prachtige fietsen moedig het parkoer testte. Er hing een leuke sfeer, een mix van Spaanse en Belgische wielerliefhebbers die langst het parkoer stonden om de amateur fietsers aan te moedigen, of in de buurt van de team wagens rondhingen in de hoop een glimp op te vangen van een bekende veldrijder. 

De echte wedstrijden voor zowel de mannen als de vrouwen vindt plaats op zondag. De inkom voor het evenement kost 20 EUR, maar als je op voorhand de tickets kocht, kon je ze aan 15 EUR aankopen online. Om iets te drinken en te eten, moet je een bandje kopen en dit opladen met geld. Er is ook een wisselbeker systeem. Het was me allemaal een beetje te ingewikkeld om gewoon een pintje te drinken. De prijs waren rond de 3.5 EUR voor een gewoon biertje, en 5.5 EUR voor een halve liter kuip. Niet goedkoop volgens de typische Benidorm prijzen, maar zeker ook niet duur.

Het weer was vandaag een aangename 18 graden, en het was halfbewolkt. Uiteraard hoopt Benidorm om met deze wedstrijd veel nieuwe bezoekers aan te trekken. Nu kwamen er veel wielerfanaten specifiek voor de wedstrijd, maar misschien waren ze danig onder de indruk van het zachte winterweer, het prachtige strand (met indrukwekkende golven vandaag), en alles wat onze stad te bieden heeft, dat ze de volgende keer terug keren om hun vakantie te vieren.

Ik moest vandaag, zondag, gewoon werken, maar ik heb voor de gelegenheid de ciclocross opgezet in de achtergrond. Ik moet zeggen dat ik meer naar de koers keek, dan dat ik op mijn werkblad keek. Het terrein had interessante obstakels en uitdagingen en de beelden van de drone achter de renners aan waren spectaculair. Ook de leuke sfeer onder de toeschouwers was opvallend. En dat tegen de achtergrond van de natuur en de torens van Benidorm.

Uiteindelijk heeft Wout van Aert het goud gepakt. Op het allerlaatste moment werd het nog spannend toen hij enkele honderd meter voor de finish viel over een obstakel! Misschien volgende keer ga ik toch gewoon kijken om mee te genieten van dit uniek evenement!

Onderaan enkele foto's die ik nam tijdens mijn wandeling door het wedstrijd terrein. Om te verduidelijken, dit was de dag vóór het evenement. De dag van het evenement zelf was het uiteraard véél drukker.





Lees ook: Excursies / Ervaringen
Lees ook: Actueel Nieuws
Lees ook: Benidorm in Februari
Lees ook: Benidorm praktisch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten