Benidorm is de meest smakeloze bestemming in Europa - althans volgens de Daily Mail

Een artikel in een Britse krant beweert dat Benidorm de meest 'Tacky', of smakeloze bestemming van Europa is. Het artikel zorgde voor heel wat controverse en gemor. Wat is net 'Tacky' en waarom worden de pijlen steeds op Benidorm gericht?

Het woord tacky is een veelgebruikte term die slaat op zowat alles dat goedkoop, flashy, luid en smakeloos is. Iemand die tacky kleding draagt, heeft een slechte smaak, draagt rommel dat er opvallend goedkoop uit ziet. Tacky wordt ook in verband gebracht met iemand die irritant is, wil opvallen en grove commentaren maakt.

Het valt op dat tacky niet meteen een woord is dat een goede connotatie heeft. Om die redenen kwamen er best wel wat scherpe antwoorden terug van hotelverenigingen, restauranthouders en Benidorm sympathisanten. Volgens sommigen van hen is Benidorm op het pad om een hippe bestemming te worden. De vele nieuwe rooftop-bars en kwalitatieve renovaties van hotels, bars en restaurants tonen volgens hen aan dat Benidorm die stempel van smakeloze bestemming niet meer verdient. Anderen beweren dat Benidorm meerdere zijden heeft, en iedereen aanspreekt, je kan er terecht voor een gek weekendje vrijzellenfeest, een feestvakantie met vrienden, een familie-vakantie of een rustige vakantie voor natuurliefhebbers. Het kan allemaal in Benidorm, en dat wordt te weinig in de media belicht.

Het nachtleven in Benidorm kan soms "tacky" zijn.


Is benidorm een beetje tacky, laat ons zeggen, een beetje marginaal? Wie op een doordeweekse dag over de Levante dijk wandelt, zal niet anders kunnen dan schoorvoetend toe te geven dat er wel iets van waar is. Maar hoeft dit dan slecht te zijn? Ja, je ziet veel mensen met opvallende Hawaii hemden, en je ziet vaak mannen in een borat-string of dames in iets te verhullende kledij. Voor vele Noord-Europeanen, en in het algemeen Britten, is het een leuke manier om vakantie te vieren. Een strohoedje op, een Hawaii hemd met de knopen open zodat die bierbuik ook wat zon krijgt, en een goedkope zwembroek eronder en rondwandelen doen we bij voorkeur op Crocs. Je kan er om morren, maar je kan er ook gewoon om lachen, toch? 

Laatst was ik op mijn flip flops in het centrum. Wat een korte afspraak met vrienden moest worden, duurde uiteraard langer dan verwacht, en het aanbod om naar de danscafes in de Calle Gerona te gaan, sloeg ik niet af. Ik was een beetje bezorgd dat men me aan de deur ging tegenhouden op mijn flip flops, maar niets was minder waar. Ik stelde tot mijn geruststelling vast dat 1/4de van de mannelijke klanten in die bars eveneens flip flops, sandalen of Crocs droegen. 

We lopen al gans het jaar rond in een keurslijf. Sommigen hebben een strikte dresscode op het werk, anderen moeten verplicht werkschoenen en andere werkkledij dragen uit veiligheidsredenen. Is het dan zo erg dat men op vakantie lekker draagt waar men zin in heeft, en misschien wat overdrijft om een punt te maken? 

Ik hoop aan de ene kant dat Benidorm toch altijd die tacky kant, die alles-kan-niets-hoeft mentaliteit behoudt. Ik hoef niet met een lange broek, polo en kasjmier trui gaan paraderen in veel te dure winkelstraten. Laat mij maar slenteren van de ene tacky bar naar de andere, genietend van de feest atmosfeer die altijd in Benidorm te vinden is. Ik vind het geweldig dat iedereen zichzelf kan zijn, of een tijdje iemand anders kan zijn, zonder dat er scheve blikken worden uitgewisseld. Je kan als metalhead volledig in het zwart, en je kan even goed een hemd aan met alle kleuren van de regenboog. Niemand in Benidorm gaat opkijken over hoe je rondloopt, daar kan je zeker van zijn. 

Laatst had ik me verkleed voor het bekende Benidorm Fancy Dress Party. Ik droeg een fluo trainingpak, een ridicule pet met I love HipHop en nepgouden kettingen rond mijn nek. Onderweg naar de Engelse buurt waar het feest door gaat, had ik amper nieuwsgierige blikken, en eens op het feest wisten velen zelfs niet dat ik verkleed was! Om in Benidorm op te vallen, moet je een stap verder gaan dan dat!


Benidorm Fancy dress party 2022

Is Benidorm tacky? Ja! Is dat een probleem? Absoluut niet, het is net het unieke voordeel van Benidorm! Voor de azijndrinkers die daar een probleem mee hebben, heb ik een gouden raad: Er zijn plekken zoals Monaco, Nice, Marbella waar je u vast beter zal voelen. Dus als je dat kan betalen, zou ik alvast zeggen, annuleer die reis naar Benidorm, en boek een reisje naar die bestemmingen. Benidorm is geweldig leuk, de mensen die er op vakantie gaan zijn feestelijk en aangenaam, en we willen dat graag zou houden!

Lees ook: Blog / Column
Lees ook: Rondwandelen in badkledij... Een zonde?
Lees ook: Negativiteit rond Benidorm op sociale media
Lees ook: Uitgaan in Benidorm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten