Wandelen en klimmen op de Sierra Cortina / Tossal del Senyal

Voor onze lezers (en voor mezelf) hebben we een nieuwe wandeltocht gevonden. Niet ver van het centrum, met pittige stukjes, mooie natuur en spectaculaire zichten over de skyline. Bergschoenen aan en daar gaan we!

Wie in Benidorm op een open plek staat, zoals op het strand, en naar het achterland kijkt, zal niet om de imposante Puig Campana berg kunnen kijken. De scherpe heuvel met de "vierkante" gleuf in hebben we al beklommen (zie onderaan artikel voor de link). Voor deze heuvel echter loopt nog een bescheiden heuvelrug. Het is die heuvelrug die we op een frisse februari-dag beklommen hebben.

Om tot aan het wandelpad te geraken, is het best te doen te voet. Voor de exacte locatie op Google Maps, druk je HIER. Je moet de weg volgen van de pretparken Terra Mitica en Terra Natura, het begin van het wandelpad bevindt zich daartussen.
De straat waarin je moet vertrekken heeft geen naam: ofwel (vanuit Levante) blijf je wandelen richting Terra Natura. Aan het rondpunt voor de inkom wandel je rechtdoor en het volgende ronde punt ga je naar links (tweede afslag). Wandel je vanuit het Poniente-gedeelte, dan zoek je de grote weg langst de pretparken, tot aan het ronde punt met onderstaande, mooie fonteinen en moet je daar naar rechts. Je komt twee kleinere ronde punten tegen waarbij je telkens de eerste afslag neemt (gewoon de baan blijven volgen).
Aan deze rotonde ga je richting de heuvel.
In beide gevallen zou je in het midden van de straat tegen de heuvelkant een huisje moeten zien staan. Normaal gezien staan er altijd wat wagens van mensen die klimmen/mountainbiken in de heuvels. Aan deze plek hebben we ons lunchpakket opgegeten; hier voorbij is geen vuilbak meer, dus werp die lege flessen en degelijke best weg, of je zal ze moeten meedragen tot het einde.
Begin wandeltocht
Begin wandeltocht (rechts)

Vlak na de parking splitst het pad al in twee. Je gaat rechts. Verder door heb je een nieuwe afsplitsing, maar je blijft "rechtdoor" volgen. Daarna wordt het soms heel even onduidelijk. Er zijn markeringen (rood-wit) die men op de stenen heeft aangebracht en soms zelfs op paaltjes. Als het wat onduidelijk wordt en je ziet geen markering, volg je gewoon de meest logische weg (omhoog). Wij hebben ons althans nooit vergist en zaten steeds weer op het juiste pad.
U neemt het rechtse pad
Hier dient u rechts aan te houden
Het is een mooie, soms pittige klim naar boven tussen naaldbomen en struikjes. Het gekwetter van de vogels, en de opgewonden geluiden van de brulapen van Terra Natura deden ons haast geloven dat we terug in Nicaragua aan het klimmen waren! Neem gerust je tijd in deze klim en geniet van de ongerepte natuur. Her en der zagen we beneden mountainbikers, maar we kwamen geen andere wandelaars/klimmers tegen in onze tocht naar boven.
Soms is het verwarrend de weg te vinden
Soms kom je gelukkig een paaltje tegen
Op een goed tempo doe je er nog geen uur over om die stenen paal te zien die de top markeert. U bent nu op de top van de Tossal del Senyal. U kijkt over Terra Mitica dat zich aan uw voeten bevindt. Toen wij de beklimming maakte was het park gesloten, ik kan me voorstellen dat wanneer het park open is, die geluiden van gillende mensen en piepende roller coasters over haast de gehele wandeling te horen is. Misschien iets om rekening mee te houden? Aan de andere kant; als het park open had geweest, had het zicht over die werkende attracties en krioelende massa veel leuker geweest...
Jammer van de mist over de skyline van Benidorm

De Tossal del Senyal is met zijn 442 meter niet de hoogste top van de heuvelrug, dat is de "Alto de Cortina" met zijn 523 meter. Toch is het op deze top dat u als wandelaar de keuze moet maken. Of u blijft volgen op de wandeling. Of u gaat terug langst dezelfde weg. Om geheel eerlijk te zijn; het mooiste deel van de wandeling is op dit moment gepasseerd. Vanaf deze top gaat het verder over grindpaden in een dor landschap zonder bomen. Ook het uitzicht op de skyline verandert uiteraard niet erg veel meer. Het houdt dus steek om terug te dalen en op je gemak richting Benidorm terug te keren. Onze energie was echter nog lang niet op, en wij zette door. Na de top van de heuvel komt een vervelende afdaling over een pad met grind en grote stenen. Hier merk je dat bergschoenen echt wel een must zijn tijdens deze wandeling!
De heuvelrug van Sierra Cortina
Beneden aan deze eerste afdaling is een parking. Wie over een auto beschikt kan gerust tot aan deze parking en van daar uit naar boven gaan... maar dan mis je het mooiste stuk... Je zou hier bij de parking verder kunnen afdalen en de autoweg terug volgen tot in Benidorm, maar die autoweg heeft geen voetpad ernaast, en zou ik dus ook niet aanraden.
De weg over de heuvelrug spreekt voor zich, het is een brede grindweg die over de toppen van de heuveltjes loopt. Het is best een vervelend pad want je moet uw aandacht op de grond houden, zodat je uw voeten niet verstuikt op de grote keien. Je wandelt op een rotsachtige plek zonder bomen. In februari goed te doen en zelfs heerlijk: in de zomer zal dit haast ondraaglijk warm kunnen zijn!
Goede schoenen zijn een must op het keienpad
Toen wij er wandelden waren er quads aan het rijden. Hun vervelend scherpe motorgeluiden en hun meerdere passages (waarbij we telkens opzij moesten wachten) stoorden een beetje het rustgevoel. Gelukkig bleven ze na een tijdje weg en werd het landschap helemaal muisstil. Vreemd om zo dicht bij die wolkenkrabber-stad te wandelen en toch niets te horen! Een reddingshelikopter passeerde op haast gelijke hoogte als waar wij klommen, en op vele plekken zagen we keutels van berggeiten, maar de diertjes zelf vonden we niet.

Het pad stijgt en daalt verscheidene keren op een afstand van een 3 a 4 kilometer, maar steeds blijft het "wandelbaar". Je hebt mooie zichten op Benidorm enerzijds, en mooie berglandschappen anderzijds.
Mooie zichten over de skyline van Benidorm
Op een bepaald moment kom je op de "Alto de Cortina". De top wordt aangegeven met een stalen kruis. Vanaf hier heeft het geen zin om verder te wandelen op de heuvelrug (iets verder houdt het pad plots op). Achter het kruis vindt u een pad dat steil naar beneden loopt. Dit is de afdaling om de heuvelrug te verlaten.

Kruis Sierra Cortina
Pad naar beneden van Sierra Cortina
Het is werkelijk een vervelende, ellenlange en steile afdaling over losse steentjes. Neem uw tijd en als uw knieën beginnen te trillen, neem even een korte pauze. Afdalen is voor velen oneindig lastiger dan stijgen, en ook voor onze jonge knieën werd het na een tijd heel vermoeiend.

De afdaling van de Sierra Cortina

We waren dan ook blij dat we vaste grond onder onze voeten hadden! De wandeling eindigt in een luxe-urbanisatie in Finestrat. Je zou op het rond punt wat verder een bus kunnen nemen, maar die rijdt zeer onregelmatig en brengt u enkel tot in La Cala de Finestrat (waar u een tweede bus moet nemen naar Benidorm). Beter is het om even door te zetten en de grote weg naar beneden te volgen tot aan het winkelcentrum. Daar kan je even op krachten komen. Iets eten of drinken in de vele restaurants en cafés. Daarna kan je op de toegangsweg van de Carrefour een bus nemen die tot aan het oude centrum van Benidorm gaat.

Terug op vaste grond gaat u naar rechts
Om naar Carrefour te wandelen
De weg naar Carrefour

Echte energetische wandelaars kunnen op het einde van de afdaling naar links, en volgen de weg tot ze aan die rondweg met die grote ronde punten zijn. Van daaruit volgen ze die grote weg tot aan de afslag naar Benidorm centrum (ongeveer een 7 kilometer!)

Na deze overwinning wacht u een heerlijk frisse pint in de oude stad. Met fierheid zal je voortaan de heuvelrug achter Benidorm kunnen aanschouwen!

TIPS

- Bergschoenen of ander stevig schoeisel zijn een must op de vervelende grindpaden.

- Neem water mee in een handige rugzak (Zorg dat je handen vrij zijn). Je zal gedurende heel de wandeling (die gemakkelijk 4u kan duren) niets vinden om te drinken of te eten.

- Het overgrote deel van de wandeling loop je onbeschermd in de zon. Een hoofddeksel is een must, net als zonnecrème.

- Korte broeken zijn geen goed idee op deze wandeling; Je komt wat netelige struiken tegen en best ook teken of bv. processierupsen geen kans geven.