Het meest zuidelijke fietsstation op het Poniente strand |
Eerst een kleine samenvatting van Bicidorm: Bicidorm is het fietsdeelsysteem van de stad Benidorm. Het systeem heeft een 30 tal stations verdeeld over heel Benidorm. De stations bevinden zich meestal nabij interessante punten zoals Parque de Elche aan het begin van de oude stad, of zoals onderstaand voorbeeld in Calle Gerona aan de uitgangsbuurt. Iedereen kan het gebruiken voor 1 dag, 3 dagen, 1 week, 1 maand of een jaar. Het is pakken goedkoper dan een huurfiets. De tarieven anno 2020 zijn:
1 dag = 5 EUR
1 week = 11 EUR
1 maand = 22 EUR
1 jaar = 33 EUR
Anders dan bij een huurfiets van een particulier bedrijf is het bij Bicidorm NIET de bedoeling dat je heel de dag gaat rondfietsen. De fiets mag enkel dienen om van A naar B te geraken. Je moet binnen de ruime termijn van 2 uur de fiets stallen in een andere stalling én dan mag je de volgende 30 minuten geen nieuwe ontlenen.
Je kan het abonnement aanmaken aan het station zelf, behalve wie het jaarabonnement wil; die moet een formulier invullen op de website http://bicidorm.labici.net/inscripcion.aspx en die krijgt enkele dagen later per post (op een Spaans adres) zijn toegangscode. Dus wie vaak naar Benidorm reist zoals ons en tijdens elke vakantie die fietsen wil gebruiken kan jammer genoeg niet het extreem voordelige jaarabonnement krijgen...
Onze eerste ervaring met Bicidorm was er al meteen één van chaos. We probeerden vrijdagavond vlak voor White Star bar (Marina hotel) in de Calle Gerona een abonnement van 1 week te maken. Niet de beste plaats of tijdstip; het smalle voetpad, de lawaaierige cafés met even drukke toeschouwers, een paar "zwalkende" dronken toeristen die - weliswaar braafjes - hun weg naar het hotel zochten. We wilden onderweg bij een ander station proberen, maar blijkbaar kan je niet in elk Bicidorm-station een abonnement aanmaken (of misschien was er wel een defect).
Aanmaken abonnement
Als je voor het station staat, zou je onderstaand scherm moeten zien.
Je kan kiezen tussen de verschillende talen om het abonnement aan te maken. Omdat er geen Nederlands beschikbaar is, gebruik ik het Engels. Om het proces te beginnen moet je op de knop "payment" tikken. Dan kom je op het volgende scherm, waar je verder tikt op het scherm "payment requiered." Er is ook een informatieve video onderaan die het proces duidelijk uitlegt.
Het volgende formulier (foto onder de alinea) dien je helemaal in te vullen. Bij DNI/NIE kan je gewoon uw rijksregisternummer of enig andere nummer schrijven. Let op; het is deze nummer die je telkens opnieuw zal moeten gebruiken om een fiets te ontlenen.
Aan de rechterkant kan u het aantal personen kiezen en de duurtijd van uw abonnement. Er is ook een vakje met PIN: hier vult u een 4 cijferige code in. Om later een fiets uit te lenen moet u beschikken over de cijfers die u ingevuld hebt bij DNI/NIE én deze PIN code die u zelf kan kiezen (kies een code die u onthoudt zoals de PIN-code van uw bankpas).
Dan komt u in het betalingsscherm. U dient een VISA of MASTERCARD bij de hand te hebben en uw mobiele telefoon. U vult de gegevens van uw kaart in, de kaartnummer, vervaldatum en de CVC (die 3 cijfers achteraan op uw kaart). U heeftt hiervoor maar 2 minuten, als de tijd verlopen is, gaat het systeem terug in het beginscherm en kan u alles opnieuw invoeren!
Als u alles heeft ingevoerd krijgt de EIGENAAR van de creditcard een sms. Heel bizar aangezien we een andere gsm-nummer in het systeem hadden ingevoerd! Dus als de creditcard van iemand anders is, zal deze persoon de sms ontvangen met de geheime code. De automaat vraagt nu achter de code en die vul je in. Eens ingevuld zal de automaat vertellen dat alles geslaagd is en terug naar zijn beginscherm gaan. KLAAR!
Het lijkt enorm omslachtig zoals ik het hier uitleg; maar bij ons werkte het systeem verrassend goed. We hebben twee pogingen moeten ondernemen omdat we niet snel genoeg onze creditcard hadden gevonden en het systeem na 2 minuten terug naar het beginscherm ging. Maar die tweede keer ging het vlekkeloos.
Een fiets uitlenen
Door op de knop "Press button to select bike" te drukken kom je in het inlogscherm.
Daar vul je in wat je bij DNI/NIE had geschreven (bv uw rijksregisternummer), dan duw je op de knop met het groene vinkje en dan vul je uw PIN code in. Je komt dan in een scherm met de beschikbare fietsen. Nu is het belangrijk dat je vóór het uitlenen de beschikbare fietsen controleert: Zijn er fietsen met platte band? Of fietsen die beschadigt zijn? Zoek er de beste fiets uit en onthoudt die station-nummer (staat bovenop de unit waar de fiets in hangt). Eens de fiets van je keuze genomen op het scherm, wandel je naar de fiets en druk je op het groene knopje. Het slot zou zo vanzelf moeten los schieten. Gebeurt dit niet? Dan is er een probleem met de fiets en moet je terug inloggen en de stappen herhalen.
Als je voor 2 personen een abonnement betaald hebt; dan zal je na het nemen van de eerste fiets terug naar het scherm moeten, want dan springt het scherm automatisch terug op de selectie van fietsen voor de tweede persoon.
Het is wel even opletten geblazen als je voor 2 personen betaald hebt en maar 1 fiets neemt: het scherm voor de tweede fiets blijft 30 seconden open staan voor dat het afsluit. Dit betekent dat iemand anders een fiets zou kunnen wegnemen op jouw kosten! Dus blijf even in de buurt van de automaat tot het terug naar het beginscherm gaat.
Het fietsje terugzetten gaat dan weer wel gemakkelijk. Gewoon het slot in de sleuf steken, je hoeft niets op het scherm te doen. Het slot zou meteen moeten vastklikken, als dat niet het geval is, moet je de fiets in een ander station steken.
Nogmaals, het lijkt omslachtig, maar eigenlijk werkt het computersysteem zeer goed. Alle stappen wijzen zichzelf uit.
Besluit na een week intensief gebruik
Je mag de fiets 2 uur ontlenen. Meer dan voldoende om tussen de verst verwijderde stations te rijden. Maar niet voldoende om bijvoorbeeld tussenin te gaan shoppen of terrassen!
Elke dag gebruikten we de fietsen om van La Cala tot in het centrum te rijden, of tot de uitgaansbuurt in Rincon de Loix. Serieuze afstanden (minstens 4 kilometer enkel) die ons iets te ver waren om dagelijks te voet af te leggen. In theorie is Bicidorm een droom voor toeristen in Benidorm. In de stad ligt meer dan 70 kilometer aan fietspaden, de snelheid van de wagens wordt in de gehele stad beperkt tot 30 km/h en je hebt de vlakke fietsroute langst de stranden van Poniente en Levante.
Het fietsdeelsysteem is dan ook spotgoedkoop. Je kan gemakkelijk inschrijven en je hebt geen gedoe met huurfietsen en waarborgen...
Jammer genoeg staat het deelsysteem helemaal niet op punt. Er waren steeds meerdere problemen: De sloten in de automaat werkten amper naar behoren; soms moesten we een station verder wandelen omdat ze er zelfs geen twee bruikbare fietsen in het station stonden; de fietsen die we konden ontlenen hadden vaak kleine (of grote) defecten...
Het bleek haast iedere rit een uitputtingsslag. Op 4 kilometer 7 keer de ketting terug moeten steken en met zwarte handen toekomen... Wielen die zo krom stonden dat de fiets ongemakkelijk slingerde... Zadels die bleven zakken of scheef zaten... Banden die iets te plat stonden waardoor het fietsen zo zwaar werd dat we helemaal bezweet op onze bestemming aankwamen.
Het is zeer jammer want we hielden wel van het idee van "totale vrijheid" die de fietsjes ons gaven: Geen schrik dat de fiets op straat gestolen zou worden, de mogelijkheid om bv in de middag naar de stad te wandelen en 's avonds snel met de fiets naar het hotel terug te kunnen fietsen. Ook geen schrik in de uitgangsbuurt: u stalt uw fiets en u hoeft er niet naar om te zien.
En daarbij komt ook nog de zeer gunstige prijs van het fietsdeelsysteem. Een week abonnement bij BICIDORM kost slechts 11 EUR, dit in vergelijking met de reguliere fietsverhuurders die ongeveer 50 EUR voor een week vragen. Toch moeten we ook geen appelen met peren vergelijken; de fietsen van de verhuurbedrijven in Benidorm zijn meestal prima in orde en kan je de gehele dag door gebruiken (dus ook om tripjes naar naburige gemeentes te maken). Bicidorm dient enkel om goedkoop en snel van A naar B te geraken.
Eindoordeel
Toch vind ik het moeilijk om de fietsjes van Bicidorm op dit moment aan te raden voor de gemiddelde toerist. De defecten maken dat je niet altijd op de fietsjes kan rekenen. Mits Benidorm iets zou doen aan de staat van de fietsen zou het wel de meest ideale oplossing zijn voor bv de toeristen die ergens in La Cala logeren en af en toe naar de oude stad willen. Of bv in Rincon de Loix zitten maar graag snel in de oude stad staan. De fietspaden zijn prima, en fietsen over de dijk langst gezellige cafés is één van de leukste ervaringen in Benidorm.
Ik zou de fietsen in elk geval NIET aanraden voor het gebruik van één dag. Daarvoor is de registratie in het systeem wat te langdradig én de prijs van één dag gebruik (5 EUR) scheelt in mijn ogen niet genoeg met de reguliere fietshuurbedrijven (ongeveer 10 EUR). Bij die laatsten heb je wel een perfecte fiets met goede remmen die je 24u kan gebruiken naar hartenlust!
update: Na lang zoeken heeft Benidorm een nieuw contract kunnen afsluiten met een nieuwe beheerder voor de fietsen van Bicidorm. Niet enkel belooft de nieuwe beheerder om de fietsen in top staat te houden, maar ook om nieuwe stations bij te creëren én de mogelijkheid te voorzien om ook elektrische fietsen te kiezen. Dit laatste zou een geweldige aanwinst zijn in het heuvelachtige Benidorm. Dit artikel wordt aangepast zodra ik meer informatie heb!
Lees ook: Benidorm Praktisch
Lees ook: Openbaar vervoer in Benidorm
Lees ook: Benidorm als voorbeeld van doordachte mobiliteit
Lees ook: Excursies / Ervaringen
Lees ook: Taxi's nemen in Benidorm
Geen opmerkingen:
Een reactie posten