Mobiliteit is een onderwerp dat me al een lange tijd bezig houdt. Niet in het minst omdat dit in België en Nederland een heikel thema is, zeker in en rond de steden. Vaak worden er ondoordachte en verkeerde beslissingen genomen door het ontbreken van een groter geheel. Hoewel het lieflijke stadje aan de Middellandse Zee uiteraard een heel andere mobiliteitsvraag heeft dan in de steden van de Benelux, vallen er toch lessen te trekken uit hun aanpak.
Plan Benidorm Poniente |
Alle straten en lanen lijken de toerist dan ook te "zuigen" richting het strand en richting de oude stad. Zelfs de torens, die door hun slank profiel (meestal de breedte van een hotelkamer + gang) nooit lijken te overheersen, zijn tot ver in het achterland gericht op het strand en het felblauwe water van de Middellandse Zee.
Plan Benidorm Levante |
Ook zijn er veel "olifantenpaadjes" voorzien, dat zijn tussenwegen die de voetganger kan nemen om sneller naar zijn bestemming te gaan. Of deze voorzien zijn in de originele plannen, dat weet ik niet. Wel weet ik dat ze enorm handig zijn en bijzonder aangenaam om door te kuieren.
Stemmige pleintjes worden winkelcentra. |
Hier zie je goed de densiteit van de stad én daarbij horende het groene achterland. |
Vanuit Benidorm is het vaak niet lang wandelen om in mooie natuur te vertoeven. |
Ook inwoners van Benidorm en langverblijvers verplaatsen zich in de stad liever te voet. Je ziet ze winkelen met volgeladen caddy's, of rondlopen met winkelkarretjes.
Ook kleine maatregelen maken het verschil: Benidorm heeft bv. haast aan ieder kruispunt aangepaste trottoirs voor personen in rolstoelen, ook aan plekken met trappen is er steeds een "ramp" voorzien voor personen met mobiliteitsscooters of rolstoelen. Men denkt ook aan de Engelse toeristen, zo bevatten de oversteekplaatsen in de Engelse buurt (waar veel Engelse toeristen verblijven) "Look Left" tussen de lijnen van de zebrapaden. Dit zou toch een betrekkelijk aantal ongevallen verminderen! Ook hebben zo goed als alle verkeerslichten een aftelfunctie, zodat de voetganger kan zien hoelang hij nog mag oversteken, en een knipperfunctie als het groen haast op rood gaat springen...
Verkeerslichten worden waar mogelijk steeds weggelaten. Aan een verkeerslicht wachten is zowel voor de automobilist als de voetganger een ergernis en daar waar een veilige oversteek mogelijk is, plaatst men dan ook geen lichten. Het valt op dat, ondanks de lage snelheid, je met een wagen of fiets toch vrij snel doorheen Benidorm geraakt, omdat je haast nergens tijd verspilt aan verkeerslichten.
In het opzicht van kleine maar extreem functionele aanpassingen zijn er ook de parkeerverboden tijdens de spitsuren aan de scholen. Haast ieder kind gaat in Benidorm te voet naar school!
Een andere maatregel die voetgangers en buitensporten stimuleren is om de lanen zoveel mogelijk schaduw te bieden. Zo plant men de laatste jaren grote schaduwrijke bomen langst de lanen om de voetgangers en fietsers de nodige koelte te gunnen.
Het tapas-steegje waar het 's avonds een drukte van jewelste is. |
Lokale bussen dringen tot diep in de stad door en vervoeren de mensen niet enkel doorheen de stad, maar ook naar de nabijgelegen dorpen Altea en Villajoyosa. Een handige tram net buiten het centrum verbindt benidorm en de gehele kustlijn met Alicante aan de ene zijde, Denia aan de andere zijde. De splinternieuwe bushalte buiten de stad is dan weer de toegangspoort voor alle lange afstandsverbindingen. Men kan gemakkelijk tot in grootsteden dichtbij en veraf zoals Valencia en Barcelona. Die enorme bushalte (plus zakelijk hotel en supermarkt) ligt buiten de stad, maar wordt bediend door veel van de lokale busroutes en er staan steeds taxi's opgesteld. Binnenkort wordt het bus-station dan ook verbonden met een tramhalte.
Recentelijk ziet men ook het belang in van de fiets. Zo is er het deelplatform "Bicidorm", waarbij je een fiets kan uitlenen aan een deelstation om terug te brengen in een ander. Na een moeilijke start lijkt dit systeem toch stilaan vruchten af te werpen. Men wil door het toegenomen succes nog meer deelstations creëren.
De fietspaden zijn dan weer vreemd ingepland. Zo bevinden ze zich op de grote lanen midden in baan tussen de beide richtingen van de wagens. Dit is best vervelend voor de fietser om telkens twee oversteekbewegingen te maken... MAAR studies hebben uitgewezen dat dit toch de beste plaats blijkt voor de fietser, indien het verkeer afremt. We zien inderdaad dat de brede lanen, waar deze fietspaden zich in het midden bevinden, de snelheid verlaagd is naar 30 km/h en op andere lanen zelfs 20 km/h. Niet alle chauffeurs houden zich hieraan, maar ik merk wel hoffelijkheid naar de fietsers. Nieuwe fietspaden worden op razendsnel tempo bijgebouwd en beginnen standaard ingepland te worden bij vernieuwingen. Interessant daarbij is dat men hun ligging (midden in het vak of rechts) afhankelijk maakt van de situatie. Men probeert te kiezen voor de meest werkbare en veiligste oplossing.
De fietspaden zijn dan weer vreemd ingepland. Zo bevinden ze zich op de grote lanen midden in baan tussen de beide richtingen van de wagens. Dit is best vervelend voor de fietser om telkens twee oversteekbewegingen te maken... MAAR studies hebben uitgewezen dat dit toch de beste plaats blijkt voor de fietser, indien het verkeer afremt. We zien inderdaad dat de brede lanen, waar deze fietspaden zich in het midden bevinden, de snelheid verlaagd is naar 30 km/h en op andere lanen zelfs 20 km/h. Niet alle chauffeurs houden zich hieraan, maar ik merk wel hoffelijkheid naar de fietsers. Nieuwe fietspaden worden op razendsnel tempo bijgebouwd en beginnen standaard ingepland te worden bij vernieuwingen. Interessant daarbij is dat men hun ligging (midden in het vak of rechts) afhankelijk maakt van de situatie. Men probeert te kiezen voor de meest werkbare en veiligste oplossing.
De grote bushalte net buiten Benidorm Hier neem je de bus naar de belangrijkste grootsteden In Spanje. |
De piekmomenten bewijzen dat de mobiliteit goed zit: Voorbeeld: Daags na de fameuze Fancy Dress Party die steeds volgt op de Festes Majors Patronales, is er een enorme beweging van toeristen die gelijktijdig terug huiswaarts keren. Toch merk je als toerist of bewoner weinig van die enorme
exodus, pas 's avonds valt op hoe de stad plots heel leeg en stil is geworden...
Is het allemaal geweldig in Benidorm? Neen, toch niet. Onlangs werden er regels ingevoerd tegen de nieuwere vormen van stedelijke mobiliteit zoals de immens populaire elektrische steps. Jammer, want een belerende vinger, en enkele zachte regels hadden volstaan om deze nieuwe technologie onder controle te houden in voetgangerszones. De Benidorm'ers fietsen amper (door de hitte, heuvelachtig landschap); voor hen was het vaak de keuze tussen die elektrische step of scooter, of de wagen...
Een ander nadelig punt is het intussen ingevoerde bewonersparkeren. Witte parkeerplaatsen, die aan de randen van de stad nog gratis waren, veranderen nu haast allemaal in bewonersparkings. Zonder een vignet achter de raam zal je er streng beboet worden. Hiermee ontraadt men de automobilisten van buiten de stad om Benidorm binnen te rijden, maar zet je de inwoners wel indirect aan om wagens te kopen. Het is een gunstmaatregel voor de autobezitters in de stad (waar de niet-autobezitters indirect aan dienen bij te dragen) en spreekt niet meteen van een progressief beleid.
Gelukkig blijft het overgrote merendeel van de beleidskeuzes de juiste kant opgaan. De huidige burgemeester Toni Perez is razend populair. Zijn visie gaat verder dan de oude stad. Zo is o.a. het eerste stukje van de Calle Gerona autovrij gemaakt (en ik hoop stiekem dat de hele straat volgt) en onlangs is met de Carretera dr Perez Llorca de voetgangerszone weer wat vergroot... (zelf gaf de burgemeester trots aan dat de dure werken al terugbetaald waren voor de oplevering van de straat: aanvragen tot verbouwingen, restaurants en winkels in de straat hadden al 9 nieuwe banen opgeleverd)
Er zijn ook ambitieuze plannen voor een aparte fietsroute tot aan Alicante, en ondertussen is het grootste gedeelte van het fietspad richting Albir en Altea al klaar.
Ondertussen zijn er ook kleine en grote werven rondom Benidorm. Men wil een nog betere ontsluiting voor de wagen (de ringwegen buiten de stad halen heel wat verkeer af de grote verkeersaders in de stad zelf) en men is volop bezig aan het verbeteren van het tramtraject. In het droomscenario komt er uiteindelijk een sneltram of trein vanuit de luchthaven El Altet rechtstreeks naar Benidorm... maar die plannen blijven vooralsnog in de kast....
Concreter zijn de ambitieuze plannen om in 2019 de Av del Mediterraneo te herleiden tot slechts één baanvak in beide richtingen om de voetgangers een prachtige wandelboulevard te geven met hippe kleuren... Revolutionair in deze plannen is dat het autoverkeer niet zal gescheiden worden door trottoirs en witte lijnen, maar dat de vormgeving en het straatmeubilair de verschillende gebruikers zullen "aantonen" waar ze thuis horen. De automobilist zal zich "te gast" voelen in een voetgangerszone, en niet meer andersom! Hoe men de verkeersafwikkeling op deze drukke laan dan gaan oplossen, dat is voor mij een vraag, maar ik heb alle vertrouwen in de mobiliteitsexperts van Benidorm!
Lees ook: Blog / Column
Lees ook: Met de auto naar Benidorm
Lees ook: Benidorm city
Lees ook: Openbaar vervoer in Benidorm
Hieronder nog enkele foto's als voorbeeld van de aanpak van Benidorm in verband met mobiliteit.
Er zijn ook ambitieuze plannen voor een aparte fietsroute tot aan Alicante, en ondertussen is het grootste gedeelte van het fietspad richting Albir en Altea al klaar.
Ondertussen zijn er ook kleine en grote werven rondom Benidorm. Men wil een nog betere ontsluiting voor de wagen (de ringwegen buiten de stad halen heel wat verkeer af de grote verkeersaders in de stad zelf) en men is volop bezig aan het verbeteren van het tramtraject. In het droomscenario komt er uiteindelijk een sneltram of trein vanuit de luchthaven El Altet rechtstreeks naar Benidorm... maar die plannen blijven vooralsnog in de kast....
Concreter zijn de ambitieuze plannen om in 2019 de Av del Mediterraneo te herleiden tot slechts één baanvak in beide richtingen om de voetgangers een prachtige wandelboulevard te geven met hippe kleuren... Revolutionair in deze plannen is dat het autoverkeer niet zal gescheiden worden door trottoirs en witte lijnen, maar dat de vormgeving en het straatmeubilair de verschillende gebruikers zullen "aantonen" waar ze thuis horen. De automobilist zal zich "te gast" voelen in een voetgangerszone, en niet meer andersom! Hoe men de verkeersafwikkeling op deze drukke laan dan gaan oplossen, dat is voor mij een vraag, maar ik heb alle vertrouwen in de mobiliteitsexperts van Benidorm!
Lees ook: Blog / Column
Lees ook: Met de auto naar Benidorm
Lees ook: Benidorm city
Lees ook: Openbaar vervoer in Benidorm
Hieronder nog enkele foto's als voorbeeld van de aanpak van Benidorm in verband met mobiliteit.
Dichtbij het strand parkeren in Benidorm wordt een zeldzaamheid. Door het principe "voetgangers eerst" blijft er enkel nog restruimte over voor de wagen. |
Flaneren op de Passeig de la Carreterra, vroeger dé belangrijkste weg langst heen het visserdorpje, nu een drukke wandelboulevard. |
Op straatniveau wordt er voldoende aandacht besteed aan groen en beleving, waardoor een wandeling nooit 'saai' blijkt. |
Buiten de stad wordt er naarstig verder gewerkt aan ringwegen met enorme rotondes en ondergrondse doorgangen voor de fietsers en wandelaars. |
Zelfs op de drukste pleinen, is het aangenaam toeven. Nergens op straatniveau voel je je echt in een stad vol torens en wolkenkrabbers. |
De autovrije Calle Gambo op een rustige ochtend. Normaal is het hier een ongelofelijke drukte van voetgangers. |
De brede lanen zijn steeds afgezoomd met bomen of plantsoenen, en hebben brede voetpaden. |
Tavernes, restaurants, winkels.. In Benidorm rondkuieren is steeds gericht op beleving. |
Deze lanen vormen een ring rond Benidorm. Het zijn de enige plekken in Benidorm waar er nog veel en zwaar verkeer rijdt. De voetgangers zijn gelukkig goed afgeschermd en hebben een royaal voetpad. |
De voetganger staat centraal in Benidorm, dat is duidelijk. |
ALSA, de busmaatschappij voor langere afstanden vertrekt hier vanuit de Av de Europa naar de grote bushalte. |
In deze overdekte bushalte vind je snel uw weg naar uw lange-afstandsbus of net naar een lokale bus of taxi naar uw specifieke plaats in Benidorm. |
Ban de wagen uit de straten en de terrasjes en voetgangers verschijnen |
Deze -eerst- onaantrekkelijke straat in het oude centrum werd na goed overwegen autovrij gemaakt. De voetgangers en "hippe" winkels volgden al snel. Nu is het een populaire winkel-wandelstraat. |
De Rei Jaume I, een belangrijke invalsweg werd eerder al versmald om de voetgangers een brede promenade (met bescherming tegen de middagzon) te bieden. |
Lees ook: Blog / Column
Lees ook: Met de auto naar Benidorm
Lees ook: Benidorm city
Lees ook: Openbaar vervoer in Benidorm
Lees ook: Met de auto naar Benidorm
Lees ook: Benidorm city
Lees ook: Openbaar vervoer in Benidorm
Geen opmerkingen:
Een reactie posten