UEFA voetbal gekte in Benidorm

Net als in andere Europese landen is ook Spanje in de ban van de UEFA voetbal. Anders dan in andere Europese landen (ik noem geen namen) doet Spanje het over het algemeen telkens zeer goed. Ook ditmaal is het Spaanse team tot in de finale geraakt. En dat tegen England, dat gaat interessant worden!

De laatste weken hadden voetbalfans geen probleem om een sfeervol café te vinden. De Belgen, de Nederlanders hadden hun respectievelijke cafés waar ze hun matchen konden gaan bekijken, uitgedost in lands' kleuren. Uiteraard gebeurde ook hetzelfde wanneer het Spaanse team speelde. Al merkte je de grootste sfeer tijdens de matchen van Engeland. De "place-to-be" was de Strip, dat is de Calle Gerona in de Engelse wijk, waar het uitgaansleven piekt. De cafés waar enorme schermen de match speelden waren zo overvol, dat de klanten tot ver buiten hun terrassen de straten blokkeerden. Tot hiertoe verliep alles sfeervol en vredig. Al was er hier en daar natuurlijk iemand die te diep in het glas keek.

De sfeer bij de Spanjaarden moest echter niet onderdoen! We gingen vorige dinsdag kijken naar het grote scherm dat de gemeente in het park had geplaatst. Tot mijn verrassing stond het scherm in het Auditorium Óscar Esplá, en niet in het grotere auditorium Julio Iglesias. En toen we er aan kwamen (iets te laat) bleek mijn bedenking correct, er was geen enkel vrij plaatsje over. Net als tientallen anderen moesten we ons tevreden stellen met een plaatsje op de grond. Zo erg was dat niet, want op een hele warme avond als toen, waren die kille tegels geen slechte keuze.

Het grote scherm in het park trok vooral gezinnen en jeugd, en het was rustig en tegelijk sfeervol. Toen het laatste fluitje werd gegeven barstte het publiek uit in vreugde. Iedereen sprong, danste, waaide hun vlaggen. Een DJ van de populaire radiozender Los 40 FM deed het publiek dansen tijdens de pauze en na de match.

Deze zondag zal de match vast spectaculair worden. Ik heb geen idee waar ik de match zal moeten bekijken. Ga ik naar het grote scherm in het park tussen de Spanjaarden, of vervoeg ik de duizenden uitgelaten supporters van Engeland in de Britse wijk? Ik hoop in elk geval, ongeacht de uitkomst dat de sfeer leuk blijft, en dat iedereen ervan geniet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten