Internationale merken kiezen voor Benidorm

Stel je voor, een traditionele Spaanse koffie bar met de typische norse barman, in de blinkende koeltoog staan gebakjes die bijna ontploffen van de pudding en buiten staan tafeltjes van geborsteld staal met retro servettenhouders. Wie geregeld naar Spanje trekt, zal zich wel een beeld kunnen vormen van zulke typische bars die je in elke stad, dorp en zelfs gehucht zal vinden. Zo zijn er vast een honderdtal in Benidorm te vinden. 99 nu, want eentje heeft de pandemie niet overleefd. En waarom is dit belangrijk? Omdat het lege pand wordt getransformeerd naar Benidorm's eerste Starbucks.

Het centrum van Benidorm heeft altijd noest weerstaan tegen internationale ketens. Gebeurde dit als een  bewuste keuze om globalisering tegen te gaan, of waren zulke ketens gewoon nooit geinteresseerd in de doorgaans kleine winkelpanden? Geen idee. Buiten enkele typische Spaanse ketens als Zara en Natura, en de goedkope fastfood van McDonalds, Burger King en KYC, hield Benidorm vooral vast aan kleine lokale winkels. Of deze tactiek werkte, dat is maar de vraag, want de laatste jaren vulden Chinese prullenwinkels, Pakistaanse supermarktjes en kebabzaken elk vrijgekomen pand in. Door de pandemie sloten zelfs enkele ketens in het centrum hun deuren voorgoed. Springfield sloot hun gigantisch pand, en Lefties, een leuke kledingzaak verbonden met Zara, verliet Benidorm voorgoed. Om internationale merken te zien, kan je nu eenmaal naar het winkelcentrum in Finestrat, waar je haast elke nationale en internationale keten kan vinden. 

Er lijkt sinds kort echter een kentering te komen. Zo is er aangekondigd dat op de Plaza Triangular, het mooie centrale plein met de enorme vijgenboom, binnenkort een Starbucks en een Popeye's zullen verschijnen. We kennen Starbucks uiteraard van de koffie, Popeye's is een restaurant gespecialiseerd in gepaneerde kip, een niew concurrent voor de KYC op hetzelfde plein! 

 Over smaak valt niet te twisten, maar een zekerheid is dat een Starbucks op die locatie zal aan slaan. De oudere Spanjaarden haalt er vast zijn neus voor op, en in het land van de 1-1.5 EUR koffies zal de Starbucks' prijs niet voor ieders budget zijn. Maar laten we eerlijk zijn, de Amerikaanse ketens die nu al gevestigd zijn in Benidorm en in het bedrijven terrein in Finestrat zijn best populair. Er is een groot expat-publiek in Benidorm en ook Spanjaarden, vooral de jongere generaties bezoeken geregeld Domino's Pizza, Taco Bell, en Burger King. De Starbucks mag dan wel boven het budget van de meeste Spanjaarden liggen om hun dagelijks kopje koffie, toeristen zullen het vast niet links laten liggen.

Is het nu een verarming of eerder een verrijking?


De waarheid ligt zoals altijd in het midden. Benidorm is opgebouwd als een toeristen metropool met een enorme dichtheid aan gebouwen. Haast elke gevel die aan een publieke weg eindigt is daarom voorzien op een commerciële gevel. Dit maakt dat er in Benidorm een overvloed aan panden zijn. Met de leegstand valt het wel mee, maar er is geen ontkennen aan dat vele panden worden ingenomen door imago verlagende zaken, of copy-paste toeristen winkeltjes. Je mag van McDonalds en Starbucks zeggen wat je wil, de panden zijn mooi ingericht en ze bieden tenminste iets aan dat in vraag is.
Aan de andere kant van het spectrum zien we vaak een agressieve expansie bij zulke zaken. Er is niet één McDonalds in Benidorm, maar er zijn er al 4, hetzelfde verhaal met KYC, en ook restaurantketen Popeye's hebben al een restaurant op de toegangsweg naar Benidorm (dat tot hiertoe niet erg geliefd lijkt). Voor je het weet zorgen deze zaken opnieuw voor verarming in het aanbod. Niemand gaat graag op vakantie om in tientallen Chinese prulwinkeltjes te snuisteren, net zoals niemand op reis gaat om krak dezelfde winkels en restaurants te zien, die ze in hun thuis stad hebben.

Lees ook: Blog / Column
Lees ook: Winkelen in Benidorm
Lees ook: La Marina Shopping Center

Geen opmerkingen:

Een reactie posten