Striktere regels elektrische scooters / mobiliteitsscooters.

In de gemeenteraad eind maart 2019 werden zware beslissingen genomen rond het gebruik van "elektrische voortbewegingstoestellen". Laten we deze eens overlopen en bespreken, want de beslissingen hebben zware gevolgen!

Hoewel ze beide worden gekwalificeerd als "elektrische voortbewegingen", zijn er toch twee doelgroepen die onder de nieuwe, strengere regels vallen.

Ten eerste heb je de mobiliteitsscooters. Deze toestellen zijn gemaakt om mensen met beperkte mobiliteit (voornamelijk oude mensen) vooruit te helpen. Ze worden (of werden) in Benidorm lustig gebruikt door personen met verminderde mobiliteit. Door het feit dat het toestel haast synoniem is komen te staan met Benidorm en je ze overal kan zien, valt voor velen de initiële gêne weg om zo'n toestel te huren. Sommige mensen geven aan dat ze wel enkele meters kunnen wandelen, maar voor grotere afstanden echt wel beroep moeten doen op zo'n toestel.
Voorbeeld van een mobiliteitsscooter
Voor wat mijn mening waard is; ik ben helemaal niet tegen deze vervoersmiddelen. Ze laten ook minder mobiele mensen toe om te gaan winkelen en Benidorm te verkennen. Rijden ze soms in de weg? Ja, heel soms wel. Maar wagens rijden in mijn ogen ook vaak in mijn weg, maar die wegen wel meer dan een ton en rijden tegen minimum 50 km/h... Met andere woorden, het valt heus wel mee met die overlast. Ik ben in elk jaargetij al in Benidorm op bezoek geweest en op geen enkel moment werden die scootmobielen een stoorfactor. En ja, vaak worden ze gebruikt door mensen met overgewicht of personen die op het eerste zicht geen handicap hebben. Maar daarom mag je nog niet oordelen over andere mensen.

De tweede doelgroep onder die "elektrische voortbewegingstoestellen" zijn de gebruikers van de ondertussen immens populaire elektrische step of elektrische mini-scooter. Deze toestellen springen als paddenstoelen uit de grond in de grootsteden, en ook in Benidorm zijn de dingen in het hart geslopen. Voor de kleine prijs van 300 EUR hebben de inwoners al een degelijke elektrische step waarmee ze moeiteloos naar hun werk, naar de vrienden, naar het café kunnen. Ook de mini-scooters, feitelijk net zo'n step, maar dan met een zitvlak, zijn populair onder de werkende Benidormers. Het zijn alternatieve, schone voertuigjes, die 's avonds binnenshuis worden gestald en geen aparte
Populaire elektrische step
voorzieningen behoeven. Het kan toch niet beter dan dit?
Zorgen deze steps voor gevaar, zoals het gemeentebestuur aanhaalt? Wel, ik geloof van niet. Toegegeven, in voetgangersgebied stappen ze niet altijd af, maar een hoge snelheid kunnen ze er even goed niet halen. Een botsing van zo'n step met een voetganger is in mijn ogen heus nog niet zo vaak voorgekomen, en als dat gebeurd, zullen de gevolgen miniem zijn en vergelijkbaar met een voetganger tegen een voetganger...
Onder deze groep behoren ook de segway's die men kan uitlenen, maar door hun prijs en hun niche-publiek zijn deze amper te bemerken in de straten van de stad. Ook worden de segway groepen haast altijd voorzien van een gids, die de groep op een veilige manier begeleid.

Nu duidelijk is wat onder de groepen "elektrische voortbewegingstoestellen" valt, kunnen we zien wat het gemeentebestuur beslist heeft.
1. De toestellen mogen niet meer rijden op trottoirs (ook niet op verhoogde fietspaden!), maar moeten op de autorijbaan rijden of op een fietspad, indien deze op de baan geschilderd is. Enkel personen die een medisch attest kunnen voorleggen, mogen gebruik maken van de trottoirs tot een max van 4 km/h.
2. De toestellen zijn verboden in openbare parken én in voetgangersgebieden waar geen wagens mogen rijden (grotendeels de oude stad).
3. Waar deze toestellen nog wel mogen rijden (niet erg veel plekken meer), mogen ze niet sneller gaan dan 20 km/h.
3. De gebruikers van de toestellen moeten boven de 16 jaar zijn, een aansprakelijkheidsverzekering bezitten én fluo-strips en een helm dragen.

Wie zich niet aan die regels houdt, kan een boete verwachten van 500 EUR.

gebruikt. Tientallen verhuurfirma's leveren de honderden mobiliteitsscooters aan de hotels, waar vaak ruimtes worden gefaciliteerd om deze toestellen 's nachts op te laden. Het is haast een symbool geworden voor Benidorm, want ook in de populaire Britse serie "Benidorm" rijdt Madge, de antiheld rond op zo'n dingetje. Omdat er zoveel van die dingen rondrijden, verdwijnt de gêne die men in het thuisland wel zou hebben. De meningen over de mobiliteitsscooters lopen tot in extremen. Sommigen vinden het een ware plaag. Ze rijden in de weg op de trottoirs, ze staan in rijen voor de cafés en ze worden soms gebruikt door jongeren om van bar naar bar te racen. Dat "racen" mag je wel met een korreltje zout nemen, want vaak halen ze amper een topsnelheid van 15 km/h.

Deze regels zijn unaniem gestemd door de gemeenteraad. Ik heb er toch mijn bedenkingen bij. In mijn ogen schaden de regels het imago dat Benidorm probeert te verspreiden als hippe, groene stad. In elke grootstad ter wereld worden deze steps aanvaard als een alternatief transportmiddel tegenover de auto. Hoewel er ook in andere steden regels zijn, blijven de steps overal welkom. In Benidorm gaat men oubollig en angstig reageren op deze nieuwe technologie door de regels danig strenger te maken dat het haast overeenkomt met een verbod.
De mobiliteitsplanning van Benidorm is erop voorzien om zoveel mogelijk de wagens uit de stedelijke kernen te bannen. Autovrije straten, smallere wegen, grote lussen rond het centrum, weinig en dure parkeerplaatsen, snelheidsbeperking... Benidorm is geen pretje meer om rond te rijden. Ze hebben 100% gelijk om de auto uit hun stad te bannen, maar door nu zulke regels op te leggen, bieden ze de bewoners geen enkel alternatief. Toeristen wandelen graag uren langst de boulevards, maar bewoners willen helemaal geen uur naar hun werk wandelen en een uur terug. Op dit moment nemen ze de getergde bewoners hun enige valabele middel af om zich binnen de stad voort te bewegen.

Ja, maar, er is toch de fiets? Ooit al een heuvel van 15% beklommen in een brandende zon? Zou jij dat graag dagelijks doen naar je werk?

Het is niet alleen de plaatselijke inwoners die gepest worden, maar de regels hebben ook betrekking op de toeristen. Nu de regels enorm verscherpen rond het huren van die mobiliteitsscooters, blijven er veel teleurgestelde mensen achter. De mobiliteitsscooter was hun enige, veilige manier om tot aan het strand, winkel of bar te geraken. Ik lees op sociale media veel vertwijfeling en velen die al botweg stellen dat ze volgende keer dan wel naar een plek gaan waar men vriendelijker is naar personen met een handicap... Een heel gevaarlijke trend gezien Benidorm terugvallende cijfers heeft door de hernieuwde belangstelling in Egypte, Turkije, Tunesië en uiteraard de angst rond de Brexit...

Het lijkt wel alsof het gemeentebestuur helemaal niet goed heeft nagedacht ditmaal. Hadden ze geen zachtere maatregelen kunnen treffen? Kinderen verbieden en bv de snelheidslimiet van 20 km/h op het fietspad en 5 km/h in voetgangersgebied? Deze maatregelen hadden al voldoende geweest om het misbruik aan te pakken, zonder daarbij de correcte gebruikers tegen de schenen te stampen.

Benidorm, de groene stad waar je enkel nog maar te voet kan gaan....  absurd toch!

Lees ook: Benidorm Actueel
Lees ook: Blog / Column
Lees ook: Benidorm City
Lees ook: Rolstoelen en elektrische scooters huren in Benidorm
Lees ook: Benidorm Praktisch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten