De Festes Patronales 2017 samengevat in enkele zwart wit foto's

Net als vorige jaren heb ik ook in 2017 de Festes Patronales in Benidorm bijgewoond. Het was een mooie editie met de gekende formule. Omdat ik al vaker een artikel heb gemaakt over het grootste feest in Benidorm, volsta ik hier graag met enkele hoogtepunten en wat "kunstige foto's".

Anders dan vorige jaren werkte het weer dit jaar goed mee. Geen enkel wolkje aan de lucht gedurende heel de feestweek. Alles ging dan ook door zoals gepland en volgens het gekende programma. Opvallend dit jaar was dat de "Correfoc" (letterlijk lopen van het vuur) dit jaar terug beter was. Vorig jaar was de Correfoc veel minder van kwaliteit. Gelukkig was het dit jaar wel terug een spektakel. Je moet er namelijk wel wat voor over hebben; de Correfoc begint slechts na 2u 's nachts en duurt haast tot 4u. Maar dit jaar was het dus wel echt de moeite met brandende stellages die tussen de mensen rijden, een quad waar vonken uit schoten en andere tuigen om de deelnemers letterlijk het vuur aan de schenen te leggen. Mijn sjaal (ter bescherming van mijn hoofd) stond zelfs in brand, net als een palmboom! Gelukkig was de brandweer er snel bij om te blussen, de palmboom weliswaar, mijn sjaal heb ik moeten weg gooien.
Een punt van kritiek tijdens de "amateur" stierenrennen. Normaal is dit een 'diervriendelijk' spektakel waarbij jongeren gaan lopen van jonge stieren en daarbij heel af en toe het onderspit delven. Dit jaar echter hadden ze de stierenarena vol met trappen en podia gezet waarop de deelnemers kunnen gaan lopen. Op zich niets mis met de mogelijkheid dat men zich in veiligheid kan plaatsen, maar verscheidene deelnemers daagde de stieren (vanaf een veilige positie) zodanig uit dat het dier vaak de hindernis probeerde te nemen en zich daaraan bezeerde. Dit vond ik echt niet kunnen! Ik ben vertrokken en heb mijn bekommernis (die ook andere toeschouwers hadden) overgemaakt. Ik laat het evenement volgend jaar dan ook voor wat het is. Dierenleed, al was het maar een schram, daar ben ik principieel tegen.
Ook opvallend; iets minder deelnemers tijdens de "Fancy dress party" daags na de feesten. "slechts" 35.000 tegenover 40.000 vorig jaar. Toegegeven, vorig jaar was dan ook een recordjaar. Vermoedelijk komt het ook voor een groot stuk door de problemen bij luchtvaartmaatschappijen Ryanair en Monarch dat er minder Britten tot in Benidorm geraakte.
Al bij al een prachtig feest wederom en een aanrader voor iedereen die het nog nooit heeft meegemaakt!

Lees ook: Benidorm Fiestas
Lees ook: Excursies / Ervaringen
Lees ook: verslag patroonsfeesten 2015
Lees ook: Benidorm Actueel

Toelichting bij de foto's: Ik wilde ditmaal in enkele foto's (portretten) vastleggen dat de Festes Majors Patronales te Benidorm een feest is met verschillende perspectieven en emoties. Van fel vuurwerk tot ingetogen missen, vermoeidheid, de griezelige correfoc, fierheid en verwondering. En als laatste foto een impressie van de stilte die heerste daags na de festiviteiten. Hopelijk kan ik met deze lukraak genomen foto's iets overbrengen van de magie die de Festes Patronals vormt voor de trotse bewoners van Benidorm.
















Lees ook: Benidorm Fiestas
Lees ook: Excursies / Ervaringen
Lees ook: verslag patroonsfeesten 2015
Lees ook: Benidorm Actueel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten