Expo in het santa barbara kasteel

Elk jaar tijdens de vakantie kijk ik reikhalzend uit naar een bezoek aan het kasteel Santa Barbara. Niet omwille van het adembenemende uitzicht over Alicante. Niet omwille van het uitgebreide museum in het kasteel en ook al niet omwille van de gezellige bars binnen de muren. Alhoewel al deze redenen al een bezoek rechtvaardigen, kijk ik vooral uit naar de tijdelijke expo...

In de binnenste toegangspoort tot het kasteel dient een redelijk bescheiden ruimte als plaats voor tijdelijke tentoonstellingen. Deze exposities hebben in sé niets met het kasteel en zijn geschiedenis te maken, maar lijken gericht op een jonger mainstream publiek. Ik heb in de voorgaande jaren al een expo over Playmobil-piraten gezien. Dat was een expo waar men een vergelijking deed van de mannetjes en hun beeldvorming en hoe dit in de jaren evolueerde. Ook heb ik er al een Star Wars expo gezien. Met interessante weetjes en materiaal genoeg om aan te vergapen.
Deze vakantie was ik dus razend benieuwd, en ik kon het niet beter treffen. Dit jaar was er een expo (nota bene was het dit jaar gratis!) met props van grote blockbuster films. Props zijn de spullen die men maakt om te gebruiken in de films. Mijn mond viel open van de prachtige attributen die tentoongesteld werden. Zo lagen er props van films als "Indiana Jones", "Men in Black", "From dusk till dawn", "Terminator", "Jurassic Parc", "Ghostbusters". Hoogtepunten voor mij waren de vazen uit "Prometheus", de houten bal met John Anderton in gegrift van "Minority Report" en het befaamde masker uit "V for Vendetta", waar tevens de groep "anonymous" zijn mosterd haalde.
De expo maakt reclame voor een propwinkel waar je aldus originele en replica-props kunt aanschaffen, dus er zat weliswaar een commercieel oogmerk achter, maar desondanks heb ik toch gratis mogen genieten van deze korte trip langst hollywood blockbusters. En dat op enkele honderd meter van het strand van Alicante...

Dit jaar werden mijn verwachtingen dus ruimschoots ingelost. Jammer dat je op het internet zo slecht kan vinden welke expo er in het kasteel gaande is, tot wanneer en wat er in de toekomst zal geëxposeerd worden. Voor sommige cinefiele vrienden van me is een expo zoals nu al een goede reden tot een trip naar Alicante. Jammer genoeg is deze expo beëindigd op 24 november. Hieronder nog enkele foto's van de expo.

Lees ook: Alicante
Lees ook: Actueel nieuws
Lees ook: Santa Barbara Kasteel
Lees ook: MARQ museum (binnenkort)











Lees ook: Alicante
Lees ook: Actueel nieuws
Lees ook: Santa Barbara Kasteel
Lees ook: MARQ museum (binnenkort)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten