Manifestatie tegen onveiligheid

Maandag (23-11-2015) was er een bijeenkomst tegen de onveiligheid in Benidorm. Ik ben net terug van een vakantie in Benidorm en kan hier ook wat over zeggen....

Het klopt zeker dat Benidorm er sinds mijn laatste bezoek niet veiliger op geworden is. Rond de uitgaansbuurt stonden verschillende prostituees, veelal het type roma-zigeuner. Dit had ik op eerdere reizen niet gezien. Koppeltjes laten ze gerust, maar single mannen vallen ze met momenten echt wel lastig. Natuurlijk zou het echt dom zijn om hierop in te gaan. De vrouwen worden geleid door georganiseerde misdadigers... 
Een andere reden tot onveiligheid in de uitgaansbuurt is het overtollige machtsvertoon van de buitenwippers. Nog steeds dezelfde heren als jaren ervoor. Het is wel zo dat ik nooit met deze mannen in aanraking ben gekomen, maar ik heb al gevallen genoeg gezien waar personen zwaar afgeranseld worden of té hardhandig buitengewerkt. Vaak ligt een misvatting of wat onschuldig dronken groepsgedrag aan de basis en is het gedrag en geweld van de buitenwippers buitensporig. Ik heb begrip voor deze personen hun zware job, maar ik zou toch graag wat meer samenwerking zien tussen de buitenwippers en de politie. Of noem het een beetje controle op het gedrag van de buitenwippers...

Een echte pest ondertussen zijn de "pea men". Ik heb op deze blog hiervoor al een paar keer gewaarschuwd. De pea men zijn haast altijd Oostblokzigeuners en bedotten de mensen met een eenvoudig spel. Drie dopjes en daaronder een balletje. Het gaat zo traag en eenvoudig dat de voorbijganger wordt gestimuleerd om mee te spelen met de acteurs die rond de tafel staan. Het balletje echter hangt aan een onzichtbaar koortje dat de bedrieger ten alle tijden kan wegtrekken. Ook de toeschouwers, die enkel meekijken, kunnen slachtoffer worden. De acteurs komen namelijk zo dicht tegen je aan staan dat ze je portefeuille stelen. Zeg nooit dat dit je nooit zal overkomen, want ze zijn ongelofelijk vingervlug.

De laatste dag van mijn vakantie (20-11-2015) wandelde we over de dijk van Levante. Tot mijn verbazing zag ik op een korte afstand twee groepen 'pea men' bezig... Op straathoeken staat er een man op de uitkijk voor politie.
Ik ben erin geslaagd de groepen weg te krijgen. Door te doen alsof ik naar de politie bel (echt bellen heeft geen zin) en uitgebreid foto's te nemen. Dit ging niet zonder problemen want één groep keerde zich tegen mij en ik ben voor alle zekerheid een hotel binnen gewandeld. Hierop staakten ze gelukkig de achtervolging. Een halfuur later zag ik de groep opnieuw, dit keer op de Av del Mediterraneo. Dat ze zonder problemen op deze drukke laan mensen kunnen bedotten, dat begrijp ik echt niet! De groep maakte obscene gebaren naar mij en riepen onverstaanbare dingen. Ik schoot opnieuw in actie en begon ze wederom te fotograferen. Hiermee slaagde ik erin de groep opnieuw uit elkaar te drijven. Enkele straten verder stond een agent en deze kon onmogelijk minder interesse tonen voor mijn betoog. Hij knikte verveeld en draaide zich erna om naar zijn gesprekspartner, zonder iets te ondernemen (zelfs niets doorgebeld via z'n walkie talkie).

Wat even frappant is, is dat ik de pea men herkende van mijn vorige reizen. Ze zijn dus minstens al een jaar actief mensen aan het bestelen!

Het lijkt misschien water naar de zee dragen om de bedriegers zo te plagen als ik heb gedaan, maar ik zal hier niet mee ophouden. Iedere keer ze een kans missen om een persoon te bestelen, heb ik een goed gevoel en heeft het in mijn ogen een beetje gebaat.

Ik wil echter de lezer oproepen NOOIT zelf de "pea men" te confronteren. Dit zijn gevaarlijke individuen die vast gewapend zijn en op zijn minst graag op de vuist gaan! Negeer deze personen en loop er in een boog rondom!

Ik heb tot op heden geen nieuws over het protest van de burgers. Wel is het zo dat de burgemeester voor de manifestatie al verschillende maatregelen beloofd had. Maar het is zeker niet de eerste keer dat er beloftes worden gemaakt....

Lees ook: Benidorm Actueel
Lees ook: Benidorm Praktisch
Lees ook: Markten in Benidorm
Lees ook: Benidorm City
pea men op heterdaad gefotografeerd
Deze medeplichtige houdt de wacht
Plots gingen ze er allemaal vandoor toen ik ze begon te
fotograferen....
Hier staan ze op de Av del Mediterraneo. Eén van de 'dames'
steekt haar middelvinger uit naar mij en de oudere dame
verschuilt zich achter de gele brievenbus voor mijn foto's...
Lees ook: Benidorm Actueel
Lees ook: Benidorm Praktisch
Lees ook: Markten in Benidorm
Lees ook: Benidorm City

Geen opmerkingen:

Een reactie posten