Bezoek aan het uitkijkpunt van hotel Bali

Het hotel Bali is met zijn 186 meter het hoogste hotel van Europa. Je moet er niet verblijven om te genieten van een duizelingwekkend uitzicht. Mits een kleine entreeprijs kun je vanop de bovenste verdieping heel Benidorm aanschouwen. Ik heb op een licht bewolkte, maar warme dag deze uitstap gemaakt en voor de lezer heb ik voldoende foto's genomen.

Het hotel Bali bevindt zich aan de Calle Langreo, ter hoogte van Mont Benidorm (uiteinde van het Poniente strand). Er naartoe wandel je best over de splinternieuwe wandelboulevard naast het strand. Het is een fiks eindje wandelen, ongeveer een 3 kilometer vanaf het 'Duivenparkje' aan het begin van het Poniente Strand. De snelste weg is om de Calle Villajoyosa te volgen, maar naast een indrukwekkend zicht op de Intempo toren, is deze straat vooral druk en ongezellig. Leuker is het om de wandeldijk aan het strand te blijven volgen tot aan Gran Hotel Delfin (herkenbaar aan het grote terras) en daar de Av. de Mont Benidorm in te slaan. Aan het einde van deze straat naar links en je komt uit op de Calle Langreo, waar je de enorme toren van hotel Bali al ziet opdoemen.

De prachtige, kleurrijke wandelboulevard aan het eerste deel
van het Poniente strand

Mooie vergezichten op het Pauweneiland en het desolate strand ('s ochtends)
Je gaat via de monumentale inkom naar binnen en gaat naar rechts, naar de liften. U moet niet aanmelden, de entree betaalt u boven.

De monumentale inkom van Hotel Bali.

  Er zijn meerdere liften, maar spektakel liefhebbers nemen de lift op het einde: deze heeft een glazen behuizing en je zoeft naar boven met zicht op La Cala de Finestrat. Soms moet je even wachten op deze lift (natuurlijk heel populair).


De spectaculaire glazen liften bevinden zich rechts
De panoramische lift in Hotel Bali
Boven ziet u de receptie waar u de entree betaald.
De entreeprijs voor het Mirador is 6 EUR per persoon. Er wordt over geklaagd dat dit niet goedkoop is. Ik vind het allemaal nogal relatief. Als je op een terras iets gaat drinken ben je ook al snel veel geld kwijt. Je krijgt niet alle dagen de kans om op het hoogste hotel van Europa te staan... In de prijs zit tevens een consumptie (thee, koffie, frisdrank) inbegrepen in de mooie bar op het gelijkvloers. Na betaling volgt de enige beklimming van de dag: de laatste verdieping moet je per trap overbruggen! Heel belangrijk voor minder mobiele mensen, want de vriendelijke dame aan de receptie vertelde dat er soms mensen teleurgesteld terug moeten keren omdat ze niet hadden gelezen dat er een trap is. Mijn lezers zijn dus gewaarschuwd.
Heel belangrijk, de laatste verdieping is met een trap met hallucinante uitzichten.

Hier heb je dan het uitzichtpunt!
Spectaculair uitzicht over Benidorm
Het uitzicht is wonderbaarlijk mooi. Het Hotel Bali ligt jammer genoeg wat weg van het echte verstedelijkt gebied aan het Levante strand. Maar ook in dit gebied heb je zicht op enkele wolkenkrabbers die maar kleine, stompe torentjes lijken vanop Hotel Bali. Het hotel is 186 meter hoog, maar staat ook veel hoger dan het zee-niveau, wat de hoogte nog meer benadrukt. Het leuke aan het uitzichtpunt is dat het volledig in open lucht is. Geen goede excursie als het regent, maar heerlijk op een heldere dag. Er stond een frisse zeebries. Het valt op dat de geluiden van op de grond haast niet tot boven doordringen. Een heel aparte ervaring. Na wat foto's te hebben genomen (met mijn superzoom kon ik vrienden op het 'kleine' Mal Pas strandje zien staan) gingen we dezelfde weg terug naar beneden. Ook weer met die spectaculaire lift. Terug op de begane grond had ik nood aan een goede koffie om de kriebels in mijn buik (hoogtevrees) te dempen. Met het inkomticket kan je namelijk in de bar op het gelijkvloers een koffie of thee bestellen. We gingen buiten zitten op het mooie terras aan het zwembad. Het hotel krijgt op het internet en van kennissen gemengde reviews. Vaak hoor ik dat het de prijs niet waard is... Het terras en het zwembadgedeelte kwamen me toch over als zeer gezellig, maar over de kamers en het eten kan ik natuurlijk niets zeggen. Ik kan wel zeggen dat de ligging voor mij persoonlijk iets te afgelegen is. Dit is een rustigere kant van Benidorm, met minder café's, minder winkels en een goede 3 kilometer van het gezellige "oude" centrum.

Op het reuze gezellige terras een koffie drinken.
Om terug te keren naar de oude stad of het Levante strand, kan je de wandeling terug maken of je kan een bus nemen in de Calle Langreo. Hier stoppen heel veel bussen richting oude stad en Levante. Kijk op de uurroosters of vraag het aan de chauffeur. Voor een kleine 2 EUR ben je dan zonder moeite terug op uw vertrekbestemming. Wie niet meteen terug wil, kan ik een wandelingetje aanraden in Cala de Finestrat. Een deel van Benidorm met een aparte sfeer. Ook hier is een mooi strand met enkele leuke restaurants en bars naast. Ik heb er een tien jaar geleden in het Monika Holidays verbleven en ik kan eerlijk zeggen dat de buurt onherkenbaar veranderd is. Alle toegangswegen naar het strand zijn volgebouwd met nieuwe hotels. Misschien iets té volgebouwd, maar wie ben ik om daarover te oordelen. Het strand is echter gezellig genoeg om er even te verpozen. Een wandeling op de Mont Benidorm kan ik ook aanraden, maar ik begrijp dat twee spectaculaire zichten op een dag teveel van het goede kan zijn. En op de Mont Benidorm heb je geen liften, daar is het stijl bergop wandelen tot boven...

Besluit

Al bij al een leuke excursie die maar enkele uren in beslag neemt. Je kan eens binnen in één van de bijzondere hotels van Benidorm. Liefhebbers van architectuur en wolkenkrabbers kan ik dit zeker aanraden, maar ook voor de gewone toeristen is het een leuke en goedkope (dat vind ik althans) uitstap.

Hieronder nog enkele foto's van het uitzicht. We hebben de excursie redelijk vroeg gedaan, in de namiddag, als de ochtendnevel weg is, kan je vast nog verder zien.

Lees ook: Benidorm City
Lees ook: Stranden van Benidorm
Lees ook: Openbaar vervoer in Benidorm

De Intempo toren (die nog hoger is) vanaf Hotel Bali
De baai van Benidorm vanaf Hotel Bali
Andere torens en wolkenkrabbers lijken maar stompjes vanaf hotel Bali
In de verte tegen de flank van de heuvels zie je Terra Mitica
Het strandje van Mal Pas, ingezoomd vanaf hotel Bali
De torens rond Mont Benidorm. Rechts het strand van Cala de Finestrat
De zijkant van Hotel Bali. Het hotel heeft een bijzondere,
haast gotisch lijkende, architectuur.

Lees ook: Benidorm City

Geen opmerkingen:

Een reactie posten