Alicante beste stedentrip met strand in Europa

Wat ik al langer wist, wordt nu bevestigd door de website GoEuro.nl. Alicante blijkt van alle strandsteden het meest interessant te zijn met een verpletterende score van 98.14%!

Bron: Goeuro.nl
Alicante scoorde super op de drie onderdelen; watersport, uitgaan en reisgemak. Benidorm deed uiteraard niet mee: in aanmerking voor de lijst komen enkel historische steden met een zeer hoog inwonersaantal.

Zelf kan ik alleen maar bevestigen wat het onderzoek heeft opgeleverd. Bij elke vakantie naar Benidorm doen we een dagtrip, tot zelfs enkele dagen, naar Alicante. De oude stad, dat torenhoog kasteel, het gezellig drukke strand en al die jonge, hippe mensen en dito restaurants maken Alicante een coole bestemming voor een jong koppel!

Het uitgaansleven is er echter iets meer vergelijkbaar met de Benelux: voornamelijk in het weekend, niet erg goedkoop meer en gericht op het jonge geweld. Geen showbars en rock & roll muziek terwijl je een halve liter aan je mond zet zoals in Benidorm, maar meer typische zwoele salsabars, hippe cocktail -en tapasbars en eerder mojito's dan Guinness. Hier schuilt geen waarde-oordeel in; de ene zijn smaak is de andere niet. Echter, uit eigen ervaring wandel ik graag 's avonds eens rond in Alicante, maar echt uitgaan doe ik er niet. Er zijn vooral Spaanse jongeren, het is me er te druk, te weinig interactie en ik mis de pure lol en laagdrempeligheid die Benidorm typeert. Maar voor hippe vogels is het uitgaansleven zeker de moeite!

De stranden hebben een "blauwe vlag certificaat" en dat zegt alles over de kwaliteit. Een rustig plaatsje vinden is er evenwel onmogelijk. Het Prostiguet-strand dicht bij het oude centrum is niet heel groot en dus altijd lekker druk. Een punt waar aan gewerkt moet worden; er is geen controle op het strand en je wordt haast om de 5 minuten gestoord door Aziaten die massages aanbieden én zigeuners die drank verkopen. Nooit op ingaan!

Ook het reisgemak is super gemakkelijk in Alicante. Vanaf de luchthaven rijdt er iedere 20 minuten een bus naar het centrum. Deze bus stopt haast overal waar de meeste hotels zijn. Het strand ligt dichtbij de oude stad, dus gemakkelijk om een duik te nemen. Er is tevens een uitstekende trein, tram -en busverbinding naar verschillende interessante dorpjes, steden, bezienswaardigheden in de buurt.

Een beetje jammer dat Alicante de laatste tijd zo populair wordt. Tot enkele jaren geleden waren -buitenlandse- toeristen in Alicante een zeldzaamheid, nu beginnen er meer en meer te komen. Zo gaat de kwaliteit van de restaurants duidelijk omlaag en is de mysterieuze stilte van de oude stad doorbroken door die tientallen toeristen. Ik weet dat een hypocrisie schuilt in deze redenering (vaak vergeet ik zelf dat ik toerist ben), maar ik hield zo van deze verborgen parel dat ik hem niet wilde delen...

Lees ook: Alicante
Lees ook: Costa Blanca
Lees ook: Excursies / Ervaringen
Lees ook: Benidorm Actueel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten