De zonnebedden-race

Elk jaar vind ik een nieuw filmpje op het internet. Massaal gedeeld op YouTube. De race om zonnebedden in de vroege uurtjes in overvolle hotels in Benidorm. De reacties onder de filmpjes liegen er niet om: Iedereen walgt ervan, maar toch doen we allemaal mee...

De problemen met de beperkte zonnebedden of beperkte plaatsen voor deze zonnebedden doen zich gelukkig niet alleen voor in Benidorm. Het is een frustratie die vakantiegangers overal ter wereld ervaren en nog het meest in de mega-resorts, nota bene iets waar Benidorm er haast geen van heeft... Waarom komen er dan zo vaak hotels van Benidorm voor in de clipjes? Omdat het overal elders subtieler aan bod komt. In de resorts in bv Turkije heb je geen sprint naar de zonnebedden, omdat het zwembad haast altijd open blijft. Hierdoor kunnen de vakantiegangers lekker subtiel hun wekkertje om 6 uur programmeren om een paar handdoeken op de zonnebedden te leggen en terug in bed te kruipen of op zijn minst eerst uitgebreid te gaan ontbijten en omkleden. In de meeste resorts gaat het als omschreven en zijn goede beenspieren van minder belang dan het karakter om uzelf uit bed te slepen voor dag en dauw.

In Benidorm is het helemaal anders geƫvolueerd. De hotels staan er in de stad zelf en hebben een veel kleinere oppervlakte dan de resorts elders. Er is meestal gewoon te weinig plaats om iedereen een plaats aan het zwembad te gunnen. Dit was vroeger dan ook niet nodig. Vandaag de dag bieden veel hotels in Benidorm een all-inclusive formule aan, maar eigenlijk zijn de meeste hotels in Benidorm daar niet voor geschikt. Het alternatief is dat de deuren om 8u worden geopend en er een wedloop is om ten eerste een zonnebed te bemachtigen, maar ook om dat ideale plekje waar je de hele dag in de zon kan liggen.

Ik kan de overdreven reacties van de mensen wel begrijpen, maar zo erg is het allemaal niet hoor. Zo heb ik 2 maal in een hotel verbleven -Fiesta Park Hotel- waar blijkbaar ook iedere morgen een zonnebed-race aan de gang is. Ik heb er nooit niets van gemerkt!! Ik zat er dan ook niet als all-inclusive gast (en zou dat ook niet doen want het enige mooie aan het hotel was de prijs en ligging) en we gingen na het ontbijt steevast de deur uit en keerde pas 's avonds terug. Dit jaar heb ik in een ander hotel wel een all-inclusive pakket gekozen (een belachelijk kleine meerkost tegenover half pension), maar ook 's middags zal je me daar niet zien en dus heb ik er opnieuw geen problemen mee. Anders dan in Turkije, of Mexico waar ik me wel ergerde aan deze handdoekleggers. Je zit tenslotte heel de dag opgesloten in dat resort, dan wil je wel een mooie plaats om te liggen.

Ik vind het in Benidorm trouwens een beetje sympathieker dan elders. Geen handdoeken die heel de dag op lege zonnebedden liggen, maar mensen -veelal oudere of minder mobiele mensen- die 's ochtends met de nodige humor (hoorde ik op een filmpje iemand roepen "out of my way, sucker"?) op een best democratische en toch wel ordelijke manier hun plaatsje bemachtigen om er wel degelijk heel de dag te genieten van hun verdiende rust.
Ik heb bewust de rol van de hotels hierin vermeden. Zij hebben de eindverantwoordelijkheid in deze waanzin, maar durven tot op heden geen stappen nemen...

Laat u er in ieder geval niet door afschrikken. Kom naar Benidorm, neem desnoods een all-inclusive, maar blijf aub niet een hele dag aan dat zwembadje hangen, het strand en de stad is te mooi om er niet dagelijks te zitten!

Wat vindt jij van die ochtendlijke race voor zonnebedden en ben je er al mee geconfronteerd geweest? Graag je verhaal in de commentaar hieronder...

Lees ook: De zonnebedden-oplossing
Lees ook: Benidorm Actueel
Lees ook: Blog / Column
Lees ook: Hotels in Benidorm
Lees ook: Verhalen van Bezoekers
Lees ook: Benidorm Praktisch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten