klachten formulier - Hojas de Reclamaciones

Deze post gaat over een tip waarvan ik hoop dat u hem nooit hoeft te gebruiken. Ik heb in al mijn vakanties naar Benidorm nog nooit gebruik moeten maken van dit klachtenformulier, maar het kan geen kwaad om het te kennen.

Stel, je hebt een serieus conflict met een winkel -of restauranteigenaar over de geleverde goederen of diensten. Je hebt alles al geprobeerd maar de man blijft koppig weigeren u tegemoet te komen. Het is duidelijk dat u in een patstelling vastzit waar praten geen nut meer heeft. U zou kunnen vertrekken, maar dan geeft u toe aan de winkeleigenaar. U heeft nog een laatste redmiddel!

Iedere zaak in Spanje moet een officieel klachtenformulier hebben, genaamd "Hojas de Reclamaciones". Als u echt, maar echt vastzit en denkt dat het de moeite loont om het formulier te gebruiken, dan vraagt u er kalm en beleefd achter. Indien men beweert geen klachtenformulier te hebben, dreig dan om de politie te bellen. Meestal komen ze dan toch met het formulier boven.
Het formulier lijkt wat op een aanrijdingsformulier. U vult uw gegevens, de plaats en de datum in samen met een objectieve samenvatting van de klacht. Het formulier is in het Spaans en Engels en de klacht dient in één van die talen geformuleerd te worden. Na het volledig invullen van het formulier moet het getekend worden. U neemt dan de bovenste twee kopieën mee en laat het onderste (roze) zitten. Het witte formulier en eventuele bewijsstukken (prijslijst, ontvangstbewijs of andere zaken die van toepassing zijn) neemt u mee naar het gemeentehuis waar men u verder helpt. Het groene formulier houdt u zelf bij. Het onderzoeken van de klacht duurt tussen 2 weken en 4 maanden. U zal per post worden verwittigd op het adres dat u hebt hebt gebruikt op het formulier. Indien u in uw gelijk wordt gesteld, zal u gecompenseerd worden voor het verlies en de zaak waarin u problemen had, zal afhankelijk van de aard van het conflict beboet worden. 

Het is een beetje ingewikkeld allemaal en ik denk dat iedereen op reis toch wel wat andere dingen te doen heeft, dan zich met die formulieren bezig te houden. Toch is dit klachtenformulier een handig hulpmiddel: dreigen met het invullen is vaak genoeg om de winkeleigenaar van gedachte te doen veranderen. De zaakvoerders zijn als de dood voor het formulier, het bezorgt hen een heleboel onnodige last. 

Sommige zaakvoerders zijn slecht van aard en vooral toeristen vormen dan een gemakkelijk doelwit. Bij het vragen achter het formulier kunt u deze persoon laten zien dat ook u het rechtssysteem kent en u niet zomaar laat afzetten. Wees wel voorzichtig met het formulier, gebruik het alleen als u echt zeker bent van uw gelijk en enkel als het echt de moeite loont om het te gebruiken!

Lees ook: Benidorm City

Geen opmerkingen:

Een reactie posten