bezoek aan het peacock island "het Pauweneiland"

Peacock Island of 'pauweneiland'
De meeste toeristen moesten nog ontwaken of ontbijten in het hotel, want nagenoeg alle straten waren leeg en de winkels dicht. Het was de eerste dag van onze vakantie in Benidorm en we waren iets te enthousiast uit ons bed gesprongen om de stad te verkennen. Toen we over de pier kuierde en onze ogen naar de zee richtte, konden we er niet naast. Ik was al 15-tal vakanties in Benidorm geweest, maar ik had nog nooit de boot naar het pauweneiland genomen. De voornaamste reden dat ik nog niet gegaan was, kwam door de slechte beoordelingen die je hoort en leest over het eiland. Toch konden we onze nieuwsgierigheid deze slaperige ochtend niet bedwingen. Een kaartje was aan het loket op de pier snel gekocht  (ik dacht de ticketprijs rond de 8 of 10 euro p.p.) en 20 minuten later zaten we op de boot naar het "Peacock Island". De boot gaat niet rechtstreeks naar het eiland maar vaart langst het Levante strand om een tussenstop te maken aan Rincon de Loix. Het zicht op Benidorm vanaf het open dek is werkelijk prachtig. De prachtige foto's die je kan nemen, maken dat de trip al de moeite was nog voor je op het eiland aankomt.
Vissen komen dicht bij de 'duikboot'
De boottocht duurt nog geen half uur voor je op het eiland bent. We besloten meteen de "submarine"- onderzeeƫr te nemen. Een echte duikboot is het natuurlijk niet, want je zit maar net onder het wateroppervlak. Mensen die maar in het minst claustrofobisch kunnen worden, moeten weg blijven van deze attractie. Men wordt gewoon op een rij gezet in het smalle ruim, jij moet tussen de benen van de persoon voor u en de persoon na u moet tussen jouw benen! Je krijgt er wel een leuk schouwspel voor terug want de vissen komen tot vlak naast het bootje gezwommen en je kan ze echt tot in alle details bekijken. Wel valt het tegen dat er maar een soort vissen is en koraal of degelijke zie je niet.
Na bevrijdt te zijn van dat kleine bootje, besloten we de paadjes naar de top te volgen. Er is inderdaad niet veel te zien op het eiland. Veel cactussen en vooral veel rots. De vogels beperken zich tot enkele verdwaalde zeemeeuwen ( de enige pauwen zijn achteraan het gebouw in een kleine kooi) en ik ben geen flora kenner, maar zoveel verschillende planten ben ik er niet tegen gekomen. De wandeling gaat over los grind en rotsbodems, je kan er snel een voet omslaan of lelijk vallen, dus mensen die minder mobiel zijn, moeten deze wandeling niet ondernemen. Bovenaan wordt je wel beloond met een mooi zicht. Een verrekijker zou leuk zijn, want vanaf het eiland is Benidorm toch wat ver om details te kunnen zien. Nog een opmerking misschien; wij hebben het eiland in september bezocht, op koele ochtend, maar tegen de middag begon de zon al wat te prikken en haast nergens op het pauweneiland is er schaduw. Ik zou deze trip niet aanraden op zwoele zomerdagen, want dan gaat de beklimming echt een strijd worden!
Bovenaan het padje op Peacock Island
Na enkele foto-momenten en de afdaling gingen we terug naar het gebouw. Het volgende schip zou pas na 40 minuten komen, dus besloten we iets te drinken in de cafetaria. Je vindt weinig goede terrassen als hier, lekker in de schaduw met in de verte Benidorm en de bergketens er rond. De prijs is iets duurder dan in Benidorm, maar het zijn ook geen woekerprijzen zoals sommigen durven beweren. 2 uurtjes op het eiland was voor ons genoeg, maar je kan iedere boot nemen, tot 17.00u de laatste. In de terugreis zijn we uitgestapt aan Rincon de Loix om van daar uit te wandelen over de dijk.

Ik begrijp dat er mensen zijn die deze uitstap maar niets vonden. Vooral kinderen zullen zich hier dood vervelen en ook jonge mensen vinden er waarschijnlijk weinig aan. Grote gezinnen zullen de ticketprijs misschien wat duur vinden (onterecht, want onderneem eens een boottocht in de Benelux zonder attracties!). Er zijn inderdaad weinig vogels te vinden en slechts dorre cactussen. Toch kon deze trip mij wel bekoren. Ik was eindelijk op het pauweneiland geweest. Die driehoekige, mysterieuze rots in de verte kende voor mij geen geheimen meer. Dus moraal van het verhaal; De trip is slechts de moeite waard als je de nieuwsgierigheid echt niet kunt bedwingen. Maar wees gerust, de mooie foto's, de verkoelende zeebries op het dek in de boot en het fenomenale zicht vanaf de top van het eilandje, maken veel goed.
Het cafe/restaurant op Pauweneiland

Handige tips:
- Vergeet je fototoestel niet! - vergeet ook geen bescherming tegen de zon (zonnebrandolie, hoofddeksel) - als je een verrekijker hebt, kan je hem meenemen om vogels te spotten of naar de baai van Benidorm te kijken. - Minder geschikt voor mindervaliden of mensen die slecht te been zijn. Ook niet geschikt voor kleine kinderen. - Neem de eerste boot 's ochtends, dan is er geen mensenmassa op het pauweneiland. - Verwacht geen koraalriffen en honderden verschillende vissen. Er zijn veel vissen, maar allemaal nagenoeg dezelfde soort. - Niet naartoe gaan als het echt te warm is!

Lees ook: omgeving van Benidorm Algemeen
Lees ook: omgeving van Benidorm Meer....