Robots nemen het over in Benidorm

Toegegeven, de titel van dit artikel is een beetje "clickbait". Het gaat in dit artikel slechts over een hotel dat experimenteert met het inzetten van robots. Maar niettemin toch een interessante evolutie of apocalyps. Het hangt er vanaf vanuit welk perspectief je het bekijken.

Het hotel in kwestie is het Benidorm Climia Plaza (gekend als Benidorm Plaza) hotel. Een 4 sterren hotel waar ik eigenlijk weinig over weet. Het is een vaste waarde voor vele toeristen, al zullen die de volgende vakantie vast een beetje opschrikken. Het hotel heeft namelijk 8 robots die het gaat inzetten

Benidorm Climia Plaza 
voor diverse taken. 

Zo zal er bijvoorbeeld een robot aan de receptie staan die gasten bijstaat met informatie over de faciliteiten en activiteiten, en tevens je kan rondleiden. Ook poetsrobots worden ingezet om de gangen netjes te houden. Wens je wat te eten op de kamer? Geen probleem, een robot brengt je bestelling van de keuken tot aan de deur van je kamer. En ook de dorstigen worden door een robot op hun wenken bedient, want er komt een robot die de beste pintjes van Benidorm zal tappen aan de zwembad bar.

Verwacht geen humanoïd robots die zoals in Terminator met mechanische geluiden door de gang stompen, maar kleine robots gemaakt voor het doel waarvoor ze moeten dienen. Zo zal de robotische barman uit niet meer bestaan dan enkel een robot arm, en de andere robots zijn kleine karretjes die eten bezorgen of je wegwijs maken. Het is een test project waarbij men de validiteit van robots kan bestuderen. Uiteraard bestaan er al veel robots op de werkvloer, maar in een hotel met een publieke functie is dat toch net iets anders.

Het doel is niet om hun werknemers massaal te kunnen ontslaan, maar net om een veiligere en comfortabelere werkomgeving te creëren volgens de Hosbec en de hotel directeur. Dit mag dan wel zo zijn, maar de geest is toch uit de fles. Zo heeft het Chinees restaurant dat ik graag bezoek al enkele jaren een robot dienster, die met veel jolijt van de gasten zich perfect rond de tafels en stoelen dirigeert. De robot stoot niemand voor de borst en trekt net gasten aan die het ding in werking willen zien. Ook de Rockstar bar in Benidorm heeft dezelfde robot om hun terras te bedienen, al heb ik het ding enkel in de daguren zien rondrijden. De nachten met hun dronken rockfanaten zijn misschien nog wat te riskant voor dat loodzwaar bakje op wielen.

Waar deze robots met hun bescheiden takenpakket worden ingezet, merk je wel dat het een success is. Niet enkel vinden klanten het vaak leuk en nieuw, maar je bespaart er toch wel een werknemer mee. Zo kost de robot van het niet nader genoemde Chinees restaurant 10.000 EUR ongeveer. Dat is véél goedkoper dan een werknemer voor een jaar. De robot moet daarbij niet rusten dus kan best langere shiften draaien, en hoeft niet op vakantie en heeft geen robotkinderen die op een bepaald uur aan de schoolpoort moeten gehaald worden. Je ziet zelf hoe de robot economie best wel logisch is.

Natuurlijk, de robots zijn op dit moment vooral een nieuwtje. De robot van het Chinees restaurant moet door andere personeelsleden geladen worden, dan doet het ding er tergend langzaam over om tot je tafel te rijden, en dan moet je zelf je gloeiend hete noedelsoep eraf nemen, of een werknemer moet komen afladen. Het is verre van een complete vervanging voor een menselijke bediende. Ook de robot arm zal buiten je pintje tappen weinig aangenaam gezelschap zijn om over het weer te praten, en de receptionist-robot zal niet begrijpen dat je kwaad bent omdat de afstandsbediening van de airco niet altijd werkt.

De job van vele Benidorm'ers is nog veilig, maar ik geloof wel dat de technologie sneller zal door breken dan verwacht. Elon Musk hoopt in enkele jaren 10.000 humanoïd robots per dag uit zijn fabrieken te laten rollen. Deze robots zijn niet gemaakt voor een enkele taak zoals de robots in het hotel, maar zouden haast alle taken van mensen kunnen overnemen, inclusief een praatje slaan met de hotelgasten dankzij de vergevorderde AI. 

Op het moment hoef je niet teveel schrik hebben voor de toekomst. Tijdens je volgende vakantie zal je nog steeds een praatje kunnen maken met een menselijke receptioniste en barman.

Ik hoor graag jullie mening in de commentaren!

Lees ook: Blog / Column
Lees ook: Benidorm Actueel
Lees ook: Hotels en Appartementen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten